Dwa lata temu, na terenie całej Unii Europejskiej zaczęły obowiązywać przepisy RODO i powszechnie wiadomo, że było to duże wyzwanie w zakresie ochrony danych osobowych w samorządach. Od 2018 roku, wszystkie jednostki publiczne mają obowiązek posiadania Inspektora Ochrony Danych, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych spoczęła na Administratorze Danych Osobowych.
NIE POWIEM CI, BO RODO
Mówi Ci to coś? ”nie powiem Ci, bo RODO” – takie określenie przeszło już do mowy potocznej. Czasami żartem, czasami na poważnie. To jednak nie wszystkie zmiany, a w tym artykule przytoczymy ich jeszcze kilka.
1. Pierwszą zmianą, jaką można było zaobserwować, to zmiana świadomości zwykłego człowieka w kwestii danych osobowych:
- Zaczynamy rozumieć wartość swoich danych osobowych
- Zwracamy większą uwagę na wypełniane formularze czy też prośby o przekazanie danych (np. zdjęcie dowodu osobistego)
- Telefony od telemarketerów rzadziej kończą się przykrą wymianą zdań – coraz więcej ludzi bowiem wie, że wystarczy powiedzieć “ proszę o usunięcie moich danych osobowych z waszej bazy” – ponieważ zgodnie z RODO mamy do tego prawo
2. Skończyło się pobłażliwe traktowanie incydentów związanych z wyciekiem danych osobowych.
- UODO w ciągu dwóch lat funkcjonowania nałożył na różne podmioty wielomilionowe kary. Głośno było o ponad 2 mln zł kary dla Morele.net czy o mniejszej karze dla burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego w wysokości 40 000 zł.
- Im dłużej od wejścia przepisów RODO w życie, tym większa aktywność UODO na tym polu – firmy i instytucje publiczne na poważnie musiały zająć się dbaniem o dane osobowe.
3. Dowiadujemy się o większej ilości wycieków danych osobowych.
- Zgodnie z RODO każdy incydent związany z naruszeniem bezpieczeństwa danych osobowych należy zgłosić do UODO.
- UODO następnie publikuje informacje o tych wyciekach, przestrzegając innych przed popełnianiem błędów oraz informując, jak należy naprawiać luki w bezpieczeństwie. Informacja o incydentach jest ważna dla osób, których dane wyciekły, ponieważ w porę mogą zabezpieczyć swoje dane przed ich niewłaściwym wykorzystaniem.
4. Większy poziom cyberbezpieczeństwa w urzędach.
- Widać odpowiedzialne podejście urzędników do tematu bezpieczeństwa, poprawia się również infrastruktura IT.
ZAUFAJ PROFESJONALISTOM
4consult ma w tym swoją cegiełkę – wszystkie urzędy z którymi współpracujemy są świadome swoich obowiązków i razem z nami usprawniają swoje procedury, szkolą załogi i porządkują przepływ informacji.
RODO jest tematem trudnym, ale potrzebnym – dzięki niemu zwiększa się poziom bezpieczeństwa danych osobowych oraz świadomość administratorów i klientów. W naszych oczach jest to temat ciągle rozwijający się. Chcesz zadbać o bezpieczeństwo danych osobowych w swojej organizacji? Skontaktuj się z nami.