Wyzwania ochrony danych osobowych – dwa lata obowiązywania RODO

Dwa lata temu, na terenie całej Unii Europejskiej zaczęły obowiązywać przepisy RODO i powszechnie wiadomo, że było to duże wyzwanie w zakresie ochrony danych osobowych w samorządach. Od 2018 roku, wszystkie jednostki publiczne mają obowiązek posiadania Inspektora Ochrony Danych, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych spoczęła na Administratorze Danych Osobowych. 

NIE POWIEM CI, BO RODO

Nie powiem Ci, bo RODO

Mówi Ci to coś? ”nie powiem Ci, bo RODO” – takie określenie przeszło już do mowy potocznej. Czasami żartem, czasami na poważnie. To jednak nie wszystkie zmiany, a w tym artykule przytoczymy ich jeszcze kilka. 

1. Pierwszą zmianą, jaką można było zaobserwować, to zmiana świadomości   zwykłego człowieka w kwestii danych osobowych:

  • Zaczynamy rozumieć wartość swoich danych osobowych 
  • Zwracamy większą uwagę na wypełniane formularze czy też prośby o przekazanie danych (np. zdjęcie dowodu osobistego)
  • Telefony od telemarketerów rzadziej kończą się przykrą wymianą zdań – coraz więcej ludzi bowiem wie, że wystarczy powiedzieć “ proszę o usunięcie moich danych osobowych z waszej bazy” – ponieważ zgodnie z RODO mamy do tego prawo

2. Skończyło się pobłażliwe traktowanie incydentów związanych z wyciekiem danych osobowych. 

  • UODO w ciągu dwóch lat funkcjonowania nałożył na różne podmioty wielomilionowe kary. Głośno było o ponad 2 mln zł kary dla Morele.net czy o mniejszej karze dla burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego w wysokości      40 000 zł. 
  • Im dłużej od wejścia przepisów RODO w życie, tym większa aktywność UODO na tym polu – firmy i instytucje publiczne na poważnie musiały zająć się dbaniem o dane osobowe.

3. Dowiadujemy się o większej ilości wycieków danych osobowych. 

  • Zgodnie z RODO każdy incydent związany z naruszeniem bezpieczeństwa danych osobowych należy zgłosić do UODO. 
  • UODO następnie publikuje informacje o tych wyciekach, przestrzegając innych przed popełnianiem błędów oraz informując, jak należy naprawiać luki w bezpieczeństwie. Informacja o incydentach jest ważna dla osób, których dane wyciekły, ponieważ w porę mogą zabezpieczyć swoje dane przed ich niewłaściwym wykorzystaniem.

 4. Większy poziom cyberbezpieczeństwa w urzędach. 

  • Widać odpowiedzialne podejście urzędników do tematu bezpieczeństwa, poprawia się również infrastruktura IT. 

ZAUFAJ PROFESJONALISTOM

4consult.com.pl

4consult ma w tym swoją cegiełkę – wszystkie urzędy z którymi współpracujemy są świadome swoich obowiązków i razem z nami usprawniają swoje procedury, szkolą załogi i porządkują przepływ informacji. 

RODO jest tematem trudnym, ale potrzebnym – dzięki niemu zwiększa się poziom bezpieczeństwa danych osobowych oraz świadomość administratorów i klientów. W naszych oczach jest to temat ciągle rozwijający się. Chcesz zadbać o bezpieczeństwo danych osobowych w swojej organizacji? Skontaktuj się z nami.